Voorbereiding eventuele lockdown
Hoewel niemand er op zit te wachten, moeten we ons toch voorbereiden op een mogelijke "Lockdown".
We hebben al geleerd van de Engelse situatie. De SSA in het Verenigd Koninkrijk adviseert dan ook het volgende:
- Informeer uw klanten dat terwijl u open blijft, het alleen is voor essentiële diensten en bedrijven die nog steeds mogen werken onder de richtlijnen van de overheid.
- Als u denkt dat uw winkel dit type klanten niet heeft, dan moet u sluiten. Voorkom dat residentiële klanten u bezoeken, aangezien het onwaarschijnlijk is dat dit ‘essentieel’ is.
- Als u uw winkel op afstand kunt beheren, moet u dat doen.
- Als er personeel aanwezig moet zijn, beperk dit dan tot één personeelslid tegelijk.
- Receptie en kantoorruimtes moeten gesloten zijn voor klanten, alleen personeel kan deze ruimtes gebruiken.
- Verkoop geen goederen tenzij dit absoluut noodzakelijk is.
- Houd personeel verwijderd van klanten en andere mensen. Minimaal 1.5 meter uit elkaar maar houd personeel bij de receptie of kantoor en klanten in de gemeenschappelijke ruimte
- Blijf waakzaam met uw gezondheids- en hygiëneprogramma.
- Als u meldingen naar uw klanten stuurt, zorg er dan voor dat duidelijk wordt gecommuniceerd dat u alleen open bent voor essentiële diensten en zakelijke klanten met het advies dat klanten sociale afstand moeten houden en dat het kantoor en de receptie gesloten zullen zijn.
- Als u sluit, neem dan vooraf contact op met al u klanten.
- Als u gesloten bent, zorg er dan voor dat uw contactgegevens voor noodgevallen prominent op alle toegangspunten laat zien, waarbij u klanten op de hoogte stelt van de sluiting.
Problemen met klantbetalingen
We begrijpen dat u verzoeken van klanten ontvangt om niet te betalen tijdens de COVID-19-crisis of in ieder geval tijdens de vergrendelingsperiode. Anderen lopen mogelijk achter bij betalingen. U biedt nog steeds opslag, u het recht hebt om daar een vergoeding voor in rekening te brengen, zelfs als u geen toegang kunt verlenen. Bevat uw overeenkomst een bepaling waarin staat dat u om verschillende redenen geen toegang mag verlenen? Deze bepaling is echter nog nooit op dit niveau getest en als de vergrendeling gedurende een aanzienlijke periode voortduurt, kan dit veranderen. Je moet ook rekening houden met de algemene tendens over dit onderwerp, veel bedrijven, waaronder banken, nutsbedrijven en telecombedrijven, bieden hulp aan mensen in nood tijdens deze crisis.
Ons advies zou zijn om "zakelijke discretie" te gebruiken bij klanten die een echt probleem hebben met de betaling. We weten dat sommige Italiaanse operators slechts 50% kosten in rekening brengen na de geplande vertrekdatum voor iedereen die zijn contract had opgezegd, voordat de vestiging zou sluiten. De beslissing over hoe u omgaat met deze klanten, is natuurlijk voor elke opslagprovider anders. Als u klanten hulp biedt, zorg er dan voor dat u dit duidelijk documenteert en dat deze afspraak een einddatum heeft.